Cestování po světě

Naše stránky jsou pro všechny, co rádi cestují, ať už s báglem na zádech a průvodcem v ruce nebo jen po stránkách knížek a cestopisů. Všem těm přejeme příjemné počtení a zábavu.

Indie 9 miliónová metropole Dillí a její památky (5061)

Turecko Artemidin chrám v Efesu - jeden ze Sedmi divů světa (6097)

Austrálie Jak jsme sem pluli místo čtyř dnů měsíc (8270)

NEJ FOTOGRAFIE

Seznam/Google:

Atlas

NASTAVENÍ
Přidat k oblíbeným  Přidat k oblíbeným

Nastavit tuto stránku jako domovskou  Nastavit jako výchozí

Pro rozlišení 800 * 600.
Poslední aktualizace 25.08.2004

Celkově přečteno článků 843585
 PŘÍBĚHY

Více informací o zemiFotografie z naší cestyJak jsme se sem dostali

IRÁN

Odkud: Z ČR.
Kdy: Podzim 1996
Jak dlouho: 1 měsíc
Oblast: Irán - Tehrán, Esfahán, Arkibam, Perseopolis

Cesta Iranem Další den odjezd na hranici s Iránem. Cesta ubýhala vcelku v pohodě a tak po 20 hodinách jsme tam. Naše původní obavy se nevyplnily. Průchod hranicí byl pouze časově náročný, i když pro některé i fyzicky (značná část autobusu totiž pašovala spodní prádlo, alkohol a jiné "zakázané výdobitky civilizace"), to když ukrývali pašované zboží a všemožnými cviky se snažili zbavil alkoholu v krvi. Další obavy (kulturní rozdíly, bezpečnost, ...), které jsme taky očekávali, se nedostavily. Pravda, Lenka se musela zahalit až po krk, ale jinými slovy Irán je velmi příjemná, přátelská a hlavně čistá a bezpečná země. Musím říct, že jsme si ji opravdu užili. Z důvodů týdenních tranzitních víz (dají se prodloužit vcelku bez problému v Iránu) jsme měli dost naspěch a tak jsme používali noční autobusy a ve dne jsme si procházeli nádherné památky Iránu.

Tehrán Teherán je hlavní město Íránu, na severu země, má něco kolem aglomerace 11 mil. obyvatel. Leží na jižním úpatí pohoří Elborz, z nejdůležitějších památek palác Kadžárovců z 18. – 19. stol. a mešita Selah Sedar, převažuje však moderní výstavba. My jsme si zkusili MHD. Lístek vyšel na 60 haléřů, zadní polovina autobusu byla přidělena pro ženy a přední pro muže. Takže na Lenku mávám z druhé strany autobusu a snažím se s ní domluvit, kdy vystoupíme

Esfahán Esfahán, Irán - Večer odjíždíme autobusem "Lux" do 414km vzdáleného Esfahánu. Za 2 USD máme klimatizaci, video a občerstvení. Obyčejný autobus přijde na necelý jeden dolar! Esfahán je nejkrásnější Iránské město s překrásnými mešitami. nachází se ve středním Íránu a má 1,13 mil. obyvatel. V roce 640 bylo dobyto Araby. Historické jádro s Imámovým náměstím je součástí světového kulturního dědictví a patří mezi jedno z největších náměstí na světě. Nachází se zde i královská mešita z 16. stol. Ve městě je spousta parků a fontán. Iránci, potažmo Peršané se přímo vyžívají v parcích a zahradách. Málokdo ví, že je to největší nearabský národ na středním a blízkém východě. Iránci jsou vzdělaní, milují verše a jejich národní hrdinové jsou básníci.

Shiráz Shiráz, Irán Město v jižním Íránu v pohoří Zagros, má 965 000 obyvatel, v 1 490 m n. m. Vyrážíme na prohlídky slavných Shirázských zahrad a mausoleí perských králů (Shiráz byl kdysi hlavním městem Persie).
4.Kermán

hspace=10> Perseopolis Perseopolis, Irán Cca 42km severovýchodně od Shirazu se nachází ruiny Takt-é Jam Shied, známé pod názvem Perseopolis. Nejlépe je vzít ranní minibus do Mardjab, a pak taxík (5000r/os). Vstup je klasických 10 000r. Persepolis je starověké město v jižním Íránu severně od Šírázu, které založil kolem 520 př. n. l. Dáreios I. na původně elamském teritoriu; asi do 450 př. n. l. zde byla jedna z rezidencí Achaimenovců. 332 př. n. l. byla Persepolis vyvrácena Alexandrem III. Velikým, nechal ji zničit na oplátku za zničení Akropole Peršany Město bylo postupně budováno na umělé terase (asi 500 x 300 m), kde vznikl rozsáhlý komplex staveb (paláce Dáreia I. a Xerxa I., Sál sta sloupů, Brána všech zemí, shromažďovací sál aj.), zdobených plastikami a reliéfy.

Arkibam, Irán Arkibam (Argebam) - Zapomenuté město z písku. Strávili jsme tady jeden den v rodince iránského obchodníka se zmrzlinou. Měl ještě malý krámek s potravinami. No prostě to byl takový malý podnikatel. Osobně nás provedl Arkibamem a díky němu jsme dostali iránské vstupné (asi 1 Kč). Večer sezval celou rodinu (rodiče, bratry, ...) a uspořádal tradiční iránskou večeři. Dostali jsme rýži, hovězí maso a plno různých omáček. K tomu jsme občas podle vzoru našeho ochránce přikusovali listy máty peprné. Jako zákusek byl medový meloun. Po večeři jsme hráli karty, samozřejmě pouze muži, ženy seděli kolem a jen se dívaly. Lence byla udělena milost a jako návštěva mohla hrát s námi a mohla si dokonce sundat šátek. Popíjeli jsme k tomu domácí pálenku a rodiče našeho hostitele pro jistotu pokuřovali opium.

Tento článek byl přečten 4885

Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 18

7.42.6

NOVINKY:
25.8.2004
Nové fotky z naší cesty do Hedvábné stezce - Čína červen 2004

Jsme zpět s mesíční cesty po Číně a je tu pár nových příběhů

10.5.2004
Tak a jsou tu nové příběhy z černé Afriky a jihovýchodní Asie

18.1.2004
Dodělal jsme nový Design, jak jsme sliboval a jako přídavek pár nových příběhů z Jižní Ameriky

13.1.2004
Pracuji na novém Designu

20.10.2003
Našel jsme si konečně čas a přidal jsem pár příběhů z našeho cestování po Asii a Americe

02.08.2003
Nové fotky z naší cesty do černé Afriky - Keňa, která se uskutečnila v červnu a červenci, BIG 5, safari, lidé, příroda, moře (255 fotek)

21.06.2003
Další příběhy z cestování po Indii

02.05.2003
Nové fotky z Maďarska - putování kolem Balatonu, termální lázně Heviz(54)

01.04.2003
Nové příběhy z cestování Indie, Thajsko, Střední Východ, ...

KUCHAŘKA:
Francouské speciality

Indická kuchyně

Pálivá mexická kuchyně

Americký Fast Food

PŘIŠTĚ:
Měsíční putování po Číně, budhistické chrámy, Čínská Zeď, svaté pohoří Wutai, uzbekové a kyrgyjci, přejezd pouští Taklamakan a 7 tisícové vrcholy u hranic s Pákistánem

Půlročním putování po Indických horách, pouštích a památkách

Objevování jihovýchodní Asie, thajské chrámy, indonézské ostrovy a džungle Malajsie