Cestování po světě

Naše stránky jsou pro všechny, co rádi cestují, ať už s báglem na zádech a průvodcem v ruce nebo jen po stránkách knížek a cestopisů. Všem těm přejeme příjemné počtení a zábavu.

Ekvádor Nejvelkolepější chrám v celé Latinské Americe, město Quito (6713)

Indie města Matura a Vrindaban, místo narození a dospívání Krišny (3406)

Čína moderní část Pekingu versus jeho bohatá historie (4403)

NEJ FOTOGRAFIE

Seznam/Google:

Atlas

NASTAVENÍ
Přidat k oblíbeným  Přidat k oblíbeným

Nastavit tuto stránku jako domovskou  Nastavit jako výchozí

Pro rozlišení 800 * 600.
Poslední aktualizace 25.08.2004

Celkově přečteno článků 843603
 PŘÍBĚHY

Více informací o zemiFotografie z naší cestyJak jsme se sem dostali
JORDÁNSKO

Odkud: Z Bulharska a Rumunska
Kdy: Duben 1999
Jak dlouho: 1 měsíc
Oblast: Jordánsko - Petra

Petra, Jordánsko Petra

Tak stop vyšel v pohodě, stopli jsme jednoho ruského studenta Sašu, co teď jede navštívit své přítele. Petra je prý po cestě a zaveze nás tam. Anglicky neuměl nic, německy také né a tak jsem se stal zbytečnou postavičkou v autě, zato Leňulka si vzpoměla na své svazácké časy a svižně si vykecává s našim novým přítelem. Aby to nevypadalo blbě, občas zabučím "da" nebo "charašó". Tím ovšem vyčerpávám celou svoji slovní zásobu a tak mi nezbývá nic jiného než jen kývat hlavou. Našemu novému přítely se to zřejmě libí a po mém slovním průjmu "da, charašó" oceňuje můj výstup soucitným pokývnutím hlavy. No nic, budu muset zapracovat a oprášit ruštinu. Petra, Jordánsko

Přijíždíme kolem čtvrté odpoledne a Saša nás bere na prohlídku západní části rokliny Súq, kde se nachazí i Petra. Na jednom pěkném výhledu pohotově rozbaluje perský kobereček, vytahuje arabskou dýmku, něco jídla a pokračuje v debatě s Lenkou. Já se příjemně usmívám a kývám.

Po rozloučení se Sašou si hledáme ubytování. Nacházíme ho v příjemném hotýlku ve staré zástavbě, kousek od hlavního vstupu do Petry. Snažíme se smlouvat cenu a stále nechápající zjišťujeme, že nejdražší místa v hotelu jsou na střeše, pokoje zejí prázdnotou. Dostáváme vysvětlení, že v noci bývá vedro a dusno a právě na střeše, pod hvězdami, je příjemný vánek. No a tak jsme šli na střechu taky, dokonce jsme cenu ukecali a spíme taky za dolar na oba. Společně s námi stráví příjemnou noc pod hvězdami i jeden američan a jeden švéd. Zítra se tešíme na cestu do Petry. Obhlédli jsme si situaci a snad to půjde zadarmo, vstupné 35 USD se nám nechce platit. K večeru si prohlížíme místní vesničku Wádí Músa, která vás uchvátí neskutečné panorama rozeklaných hor na obzoru. Z jednoho vyvýšeného místa pozorujeme západ slunce. Petra, Jordánsko

Ohromení po výstupu ze soutěsky Siq je však pořád stejné. Mezi skalami začne prosvítávat obrys Chazné. Dodnes není jisté, k čemu to celé vzniklo. Snad pokladnice, hrobka nebo chrám. Celý výjev vám však bude spíše připomínat film Indiana Jones a poslední křížová cesta. Pozor ale na zklamání, podle filmu je Pokladna obrovský chrám s jícnem do hlubin země, podle skutečnosti je Pokladna "jen" čtveratá místnost 20x20m.

Petra, Jordánsko Bohaté průčelí se vzory z antiky je nejkrásnější kolem 9-10 hodin dopoledne, kdy sem svítí slunce. Bohužel, na tuto dobu sem přichází tyké mnoho dalších turistů, a tak udělat záběr bez někoho je prakticky nemožné. Neméně zajímavý je pohled na barevné panorama přírody v odpoledním stínu, těsně před zavřením areálu, kdy je zde naopak téměř liduprázdno. Ve střední části horního tympanonu najdemevytesanou nádobu. Dodnes nese stopy po kulkách arabských Beduínů, kteří se domnívali, že je tam schován poklad. Zklamáním pro někoho může být interiér, který skrývá prázdnou síň se třemi postranními prostorami, které jsou umístěny na všech stranách. Přesto stojí za to vychutnat si další hru různobarevných skal. Prostora má také vynikající akustiku, stejně jako mnoho dalších hrobek.

Petra, Jordánsko Dále ve středu je římský amfiteátr. Má 33 řad sedadel a vejde se do něj 3000 diváků. Kolem jsou zbytky nabatejských i římských staveb. Římané je postavili ve 2. století, kdy se datuje zřejmě největší rozklvět města pod římskou nadvládou.

Za pěkným výhledem stojí za to vystoupit na soutěsku na Holy Place of Sacrifice (Svaté místo obětování). Je odtud výborný výhled na celý velký amfiteátr skal. Dole je staré nabatejské a římské město a na pravé straně je celá řada náhrobků. Na každém kroku najdete nové strhující panorama skal.

Petra, Jordánsko Hlavní ulici tvoří kolonáda, kolem které jsou zbytky nejvýznamnějších budov. Při příchodu od Chazné je na levé straně prostranství tržiště. Naproti dříve tryskala pitná a chladivá voda Nymphaea, zasvěceného vodním nymfá. Nad ním stával byzantský kostel. Když jdeme dále, po levé straně stávaly dříve Nabatejské lázně. Jsou schovány za zbytky kolonády. O něco dále projdeme bránou Temenosb, která byla vstupem do posvátné oblasti. Zde stojí nejzajímavější nabatejská stavba - chrám boha Dušary - chrám Qasr al-Bint. Na pravé straně od brány, „přes řeku“ Wádí Músa, je Hrobka okřídleného lva.

Jeden z největších zážitků skýtá výstup ke klášteru El-Dejr. Zde je snad nejproměnlivější a nejdivočejší panorama z celé Petry. Cesta začíná za restaurantem na rozcestí doprava a nahoru po skalním schodišti. Z labyrintu skal a občasných výhledů na areál města se najednou vynoří klášter El-Dejr s rotundou zabudovanou do ramene hor. Pokud kolem nebude hlídač, nalevo u úpatí kláštěra začíná krkolomná cesta na vrchol chrámu, odkud je nádherný výhled na okolí a hlavně až tady nahoře, naproti věžičce kláštěra, si uvědomíte velikost staveb.

Historie Petry

Petra, Jordánsko Od 5. století př. n. l. kočovný kmen Nabatejců ze severozápadní Arábie začal rozšiřovat svá panství. Kolem přelomu našeho letopočtu jejich panství dosahovalo až k Damašku. Jejich bohatství se nejprve skládalo z přepadávání karavan. Později se však přeměnili naopak v ochránce karavan a vybírali si za to tučné podíly z nákladů. Postavili si město v jednom z nejnepřístupnějších míst Blízkého Východu. Jediným vstupem do města je právě roklina Súq. Navíc místo bylo položeno na strategické křižovatce karavaních cest, přinášeli kupci do města další bohatství. A tak zde bylo k mání zboží z Egypta, Středozemního moře, Arábie či Damašku. Sám název Petra znamená skálu, ale toto jméno dostala až za Římské doby. To, že skála byla téměř posvátná svědčí mnohé kemenné obelisky a bloky, které symboizují hlavního boha Dušara. Největšímu rozkvětu se Petra těšila na přelomu století, kdy zde žilo asi 20 000 obyvatel. Od 1. století se stále více museli bránit nájezdům Římské říše. První útok roku 63 n. l. se ještě nezdařil a trvalo to 43 let než Petra přešla pod vládu nejmocnějšího impéria té doby a stala se jedním z měst provincie Arabia. Římané vybudovali uprostřed velkého skalního amfiteátru divadlo a ulici s kolonádou. Petra, Jordánsko

Po rozpadu říše se Petra stala součástí křesťanské Byzancie. Urnový náhrobek byl přeměněn v kostel a město mělo dokonce svého biskupa. Definitivní konec slávy Petry přišel s příchodem muslimů ve 7. století a postupně upadla v zapomnění. Evropa se o její existenci dověděla až na počátku 19. století. Roku 1812 podnikl anglicko-švýcarský cestovatel Burckhardt cestu z Damašku do Káhiry. Přestrojen za muslimského kupce a se znalostí arabštiny obelstil nedůvěřivé beduinské kmeny krycí historkou, že slíbil Bohu obětovat na vrcholku Džebel Hárúnu, který je součastí areálu Petry, obětovat kozu proroku Áronovi, který zde byl pochován. Prošel soutěskou Siq, nenápadně pod pláštěm načrtl Chazné, rozhlédl se kolem a po noční oběti musel opět odejít. Ale Petra byla objevena. Roku 1826 přišli dva Francouzi - učený hrabě Leon de Laborde a inženýr Maurice Linaut - již podstatně lépe vybaveni. Pořídili skvělé nákresy města, včetně Chazné. Po nich už následovali další objevitelé, mezi nimi i náš arabista dr. Alois Musil. S vykopávkami se začalo roku 1929 a celé město bylo odkryto téměř o 30 let později.

Tento článek byl přečten 10080

Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 113

7.42.6

NOVINKY:
25.8.2004
Nové fotky z naší cesty do Hedvábné stezce - Čína červen 2004

Jsme zpět s mesíční cesty po Číně a je tu pár nových příběhů

10.5.2004
Tak a jsou tu nové příběhy z černé Afriky a jihovýchodní Asie

18.1.2004
Dodělal jsme nový Design, jak jsme sliboval a jako přídavek pár nových příběhů z Jižní Ameriky

13.1.2004
Pracuji na novém Designu

20.10.2003
Našel jsme si konečně čas a přidal jsem pár příběhů z našeho cestování po Asii a Americe

02.08.2003
Nové fotky z naší cesty do černé Afriky - Keňa, která se uskutečnila v červnu a červenci, BIG 5, safari, lidé, příroda, moře (255 fotek)

21.06.2003
Další příběhy z cestování po Indii

02.05.2003
Nové fotky z Maďarska - putování kolem Balatonu, termální lázně Heviz(54)

01.04.2003
Nové příběhy z cestování Indie, Thajsko, Střední Východ, ...

KUCHAŘKA:
Francouské speciality

Indická kuchyně

Pálivá mexická kuchyně

Americký Fast Food

PŘIŠTĚ:
Měsíční putování po Číně, budhistické chrámy, Čínská Zeď, svaté pohoří Wutai, uzbekové a kyrgyjci, přejezd pouští Taklamakan a 7 tisícové vrcholy u hranic s Pákistánem

Půlročním putování po Indických horách, pouštích a památkách

Objevování jihovýchodní Asie, thajské chrámy, indonézské ostrovy a džungle Malajsie