Cestování po světě

Naše stránky jsou pro všechny, co rádi cestují, ať už s báglem na zádech a průvodcem v ruce nebo jen po stránkách knížek a cestopisů. Všem těm přejeme příjemné počtení a zábavu.

Kostarika hlavní město San José a jeho okolí (4897)

Ekvádor Nejvelkolepější chrám v celé Latinské Americe, město Quito (6713)

Indonésie gigantický "kopeček" Borobudur, který vevodí okolí Yogy (3986)

NEJ FOTOGRAFIE

Seznam/Google:

Atlas

NASTAVENÍ
Přidat k oblíbeným  Přidat k oblíbeným

Nastavit tuto stránku jako domovskou  Nastavit jako výchozí

Pro rozlišení 800 * 600.
Poslední aktualizace 25.08.2004

Celkově přečteno článků 843443
 PŘÍBĚHY

Více informací o zemiFotografie z naší cestyJak jsme se sem dostali
SÝRIE

Odkud: Z Bulharska a Rumunska
Kdy: Duben 1999
Jak dlouho: 1 měsíc
Oblast: Sýrie - Palmyra

Palmyra, Sýrie Palmyra

Bohužel jsme byli jediní cestovatelé v autobuse a tak při vystupování se na nás vrhli davy dohazovačů hotelů. A začalo ródeo. Jeden nám nabízí tříhvezdičkový hotel, nevím co by jsme tam dělali ve špinavých tričkách a s býgly na zádech, jiný nabízí perfektní hotýlek s teplou sprchou (nevím proč, ale v poušti, kde je 45 stupňů moc teplou sprchu nemusím) "jen" za 10USD a tak to jde dokola. Odpoutáváme se a jdeme na předem vybrané místo podle Lonely Planet. Končíme v rodinném hotýlku za 2 USD, máme dva fény, jednu postel a vlastní záchod. No co by jsme víc chtěli. Beru foťák do ruky a vyražíme na první výlet po městě. Hned první pozitivní zážitek, kupujeme zmrzlinu od místního zmrzlináře na kole značky Ukrajina. Platíme a on gesty ukazuje, že nechce zaplatit. No nic, pokračujeme na tržiště, nakupujeme rajčata, papriky a nějaké ovoce a když chceme platit, obchodník gesty ukazuje, že je to zadarmo. No téda, všichni se usmívají, mávají na nás, děti poskakují kolem nás.

Palmyra, Sýrie Palmyra neboli "Nevěsta pouště" je bod, který byl přímo předurčen stát se křižovatkou karavanních cest. Malebná oáza leží ve středu pouště mezi Dajr al-Zor na Eufratu a damašskou oázou. Zeleň oázy, táhnoucí se jen několik kilometrů, střídá okrová barva pouště. Zlatá barva antických sloupů a šeď nového města dopolňuje neopakovatelnou atmosféru.

Palmyra, Sýrie Palmyra vždy těžila z výhodné polohy Sýrie u Středozemního moře, které se nejhlouběji „zakusuje“ do asijské pevniny právě zde. Probíhala tudy Hedvábná stezka. Byli to až Římané, kteří plně využili výhodnou polohu a celkovou izolovanost proti vojenským zásahům. Sláva Palmyry stoupala nejvíce v dobách, kdy břehy Eufratu tvořily hranici dvou území a cesta podél jejich břehů nebyla bezpečná. Proto 400 let mohla Palmyra prožívat ničím nepřerušený rozvoj jako centrum obchodu mezi východem a západem. Sem přijížděly karavany naložené kořením, hedvábím, slonovinou z východu, ze západu naopak přicházeli obchodníci z Fenicie s nákladem skleněného zboží, soch a dalšího umění. To vše si vyžadovalo překladiště zboží, čerstvé velbloudy. Palmyra záhy ovládala trhy na Blízkém Východě, vlastnila početné loďstvo ve Středozemním moři i v Perském zálivu a vydržovala vlastní vojsko. Roku 273 byla Palmyra zničena a její sláva již nikdy nebyla obnovena. Dílo zkázy dodělala zemětřesení ve 12. století.

Chrám Bela (Baala)

Palmyra, Sýrie Chrám zde stál již v 1. století př. n. l., ale římská stavba byla dokončena 32 n. l. za císaře Trajána. Bel byl nejvyšším božstvem Palmyry. Název pochází ještě z Babylónského boha Ela, což byl vládce nebes, hromu a blesků. Chrám tvoří rozlehlé prostranství 200 x 210 m. Celé prostranství obklopují stěny z kamenných bloků. Ve středu prostoru se nachází vlastní chrám. Vzorem byly řecké chrámy, avšak stavba si zachovala některé prvky orientální architektury.
Palmyra, Sýrie Celá stavba byla krásně zdobena reliéfy, které dnes najdeme na zemi před vchodem do chrámu. Vyskytuje se zde i nejtypičtější motiv pro Palmyru - vinná réva. Z celého sloupořadí, stejně jako z vnitřku chrámu nezbylo víc než základy. Před chrámem jsou vidět zbytky velkého obětního oltáře. Vedle něj byla nádrž s vodou na omytí obětovaných zvířat.

Palmyra, Sýrie Symbolem Palmyry a největší turistickou atrakcí je Velká kolonáda, centrální třída antického města, která se táhne od Belova chrámu v délce 1100 m. Po obou stranách kolonády původně stálo 400 sloupů s korintskými hlavicemi. Hlavice jsou 9,5 m vysoké a na každé z nich byl výstupek. Na ten bývali umisťovány sochy význačných palmyrských lidí, římských císařů nebo těch, kteří se nějakým činem vyznamenali pro větší slávu města.

Palmyra, Sýrie Po obou stranách ulice stávalo podloubí, později upravené s chodníky, kde stály obchody se zbožím z celého světa. Velká Kolonáda má dvě zalomení - začátek kolonády - Triumfální oblouk. Sloupy i vlastní brána je bohatě zdobena geometrickými a květinovými vzory. Druhý oblouk se nachází v místě tzv. Tetrapylonu. V jiných kolonádách sloužil jako křižovatka s dalšími velkými třídami. Za vidění však stojí i další památky v těsném sousedství kolonády. Většina jich je na levé straně. Za Triumfálním obloukem je chrám Nabo. Byl postaven v 1. století n. l.. Z tohoto chrámu zbyly jen základy se schodištěm v průčelní straně. Zachovaly se také základy sloupů, které tvořili typické antické chrámové sloupořadí. Za chrámem Nebo se tyčí stavba Palmyrského amfiteátru. Na druhé straně Kolonády od Tetrapylonu je chrám Bel-Šamina - boha nebes. Chrám představuje typickou římskou architekturu, datující se do roku 131 n. l., opět až na několik východních detailů.

Tento článek byl přečten 4012

Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 31

6.93.1

NOVINKY:
25.8.2004
Nové fotky z naší cesty do Hedvábné stezce - Čína červen 2004

Jsme zpět s mesíční cesty po Číně a je tu pár nových příběhů

10.5.2004
Tak a jsou tu nové příběhy z černé Afriky a jihovýchodní Asie

18.1.2004
Dodělal jsme nový Design, jak jsme sliboval a jako přídavek pár nových příběhů z Jižní Ameriky

13.1.2004
Pracuji na novém Designu

20.10.2003
Našel jsme si konečně čas a přidal jsem pár příběhů z našeho cestování po Asii a Americe

02.08.2003
Nové fotky z naší cesty do černé Afriky - Keňa, která se uskutečnila v červnu a červenci, BIG 5, safari, lidé, příroda, moře (255 fotek)

21.06.2003
Další příběhy z cestování po Indii

02.05.2003
Nové fotky z Maďarska - putování kolem Balatonu, termální lázně Heviz(54)

01.04.2003
Nové příběhy z cestování Indie, Thajsko, Střední Východ, ...

KUCHAŘKA:
Francouské speciality

Indická kuchyně

Pálivá mexická kuchyně

Americký Fast Food

PŘIŠTĚ:
Měsíční putování po Číně, budhistické chrámy, Čínská Zeď, svaté pohoří Wutai, uzbekové a kyrgyjci, přejezd pouští Taklamakan a 7 tisícové vrcholy u hranic s Pákistánem

Půlročním putování po Indických horách, pouštích a památkách

Objevování jihovýchodní Asie, thajské chrámy, indonézské ostrovy a džungle Malajsie