Cestování po světě

Naše stránky jsou pro všechny, co rádi cestují, ať už s báglem na zádech a průvodcem v ruce nebo jen po stránkách knížek a cestopisů. Všem těm přejeme příjemné počtení a zábavu.

Indie chrámy a sochařská tradice v Mahábalipuramu (3741)

USA Putování zkamenělým lesem v národním parku Petrified Forest (3165)

Argentina Národní park Fitz Roy a hrdě se tyčící špice Cerro Torre (4756)

NEJ FOTOGRAFIE

Seznam/Google:

Atlas

NASTAVENÍ
Přidat k oblíbeným  Přidat k oblíbeným

Nastavit tuto stránku jako domovskou  Nastavit jako výchozí

Pro rozlišení 800 * 600.
Poslední aktualizace 25.08.2004

Celkově přečteno článků 843451
 PŘÍBĚHY

Více informací o zemiFotografie z naší cestyJak jsme se sem dostali INDIE

Odkud: Z Pakistánu a Iránu.
Kdy: Podzim 2000
Jak dlouho: 10 dní
Oblast: Indie - Tádž Mahal

Fatepur Sikri, Indie Loučíme se z hlavním městem Indie a odjíždíme směr Agra.

V Agře se na nás vrhají rikšové a po krátkém, ale vydatném boji odmítáme a jdeme kousek pěšky a nastupujeme do plechové pojízdné krabičky značky TATA (indický výrobce autobusů), platíme jednu rupku za cestu a končíme po pár minutách v centru Agry, kde nacházíme ubytování v hotýlku Host (35 rupek na noc, vlastní záchod a koupelna, dokonce i s fénem :-). Jedinou nevýhodou je, že nemáme okno a z některých stěn trčí dráty. Díky fungujícímu fénu je ale docela příjemně. Fatepur Sikri, Indie Zřejmě tu s námi bydlí i švábí rodinka, když zhasneme, jen to tu sviští. Večer navštěvujeme místního trhu a nákupujeme zásoby na pár dní. Když jsme šli zpět po ulici, asi 100 metrů od hotelu, a v ruce nesli igelitku s ovocem a zeleninou, vyřítila se opice o velikosti 4-letého dítěte a skočila přímo na mě, roztrhla sáček a ten spadl na zem. Na oplátku jsem ji pořádně nakopl. Opice se nepoučila a druhý útok byl na Leňulku, nakopl jsem ji ještě jedno a to pořádně fotbalově a tentokrát to asi bolelo, opice odskákala pryč. Sklidili jsme potlesk od místních a pyšně odcházeli na hotel.

Fatepur Sikri, Indie Ráno po těžkostech odjíždíme na památku kousek od Agry - Fathepur Sikri. Z autobusové zastávky, jestli se to dá tak pojmenovat, pokračujeme po polňačce na Jama Masjid, a vcházíme hlavním vchodem Buland Darwaza do komplexu. Sundáváme boty a bosky procházíme obrovské náměstí před mešitou a na druhé straně vcházíme do dalšího komplexu. Ten byl opuštěn v 16. století pro nedostatek vody. Komplex se skládá z řady paláců, dvorů, náměstí, pokladnice a harémů. Mezi hlavní budovy patří především Birbal Bhavan a Panch Mahal. Všechny budovy jsou postaveny v islámském stylu z červeného pískovce, stejný materiál byl použit i na stavbu pevnosti v Agře a Dillí. Islám zakazuje zobrazovat lidi, zvířata a jiné přírodní formy. To nutilo muslimské umělce vymýšlet abstraktní, půvabné vzory geometrických tvarů, se stylizovanými vzory listů a arabských znaků písma. Sestupujeme zpět na autobus po cestě vidíme místní pohřeb. Na dřevěném prkně leží nebožtík, přikrytý bílou dekou a posypaný červenou barvou. Za zpěvu a zvuku bubínků pokračují na místní hřbitov.

Pevnost v Agře

Tádž Mahal, Indie Dnes je pondělí a Tádž Mahal je zavřený, plánujeme proto návštěvu pevnosti v Agře, která rozhodně stojí za návštěvu, leží ovšem ve stínu památky, která je na druhé straně řeky - Tádž Mahalu. Pevnost je komplex, který vznikl za Akbara v roce 1565, později za jeho vnuka Šáhdžáhána se pevnost rozrostla o luxusní komplex paláců. Pevnost je opět (stejně jako lahaurská a dillíjská) postavena z červeného pískovce. Pro veřejnost je zpřístupněná jen čtvrtina, ostatní části „horlivě“ opravují. Je tu pár opravdu pěkných míst. Nejhezčí z nich je asi bílý mramorový Diwan-i-Khas (Hala soukrommých audiencí) a malými zrcadélky vykládaný, taky mramorový pavilón Šiš Mahál (Zrcadlový palác). Z Musamman Burdž (Osmiboká věž) je skvělý výhled přes řeku Yamunu na Tádž Mahál, místo, kde byl později uvězněn tvůrce Tádž Mahalu, Šáhdžáhán. Jako ve všech velkých indických městech, i v Ágře se to, co je vzdálené víc jak 50 metrů, ztrácí ve smogovém oparu. Stejný smog je taky příčinou silných dopravních omezení právě v okolí Tádž Mahálu, protože ani mramor není „nesmrtelný“ a smog tuto jedinečnou hrobku dost poškozuje.

Akbarovo mauzoleum

Tádž Mahal, Indie V Ágře samotné jsou hrobky, jejichž stavba předcházela stavbě Tádž Mahálu na nichž je možné pozorovat postupný vývoj těchto neobvyklých mogulských výtvorů. Jednou z nich je Akbarovo mauzoleum (Akbar byl největší z mogulských vládců, vládl v 16. století), nacházející se několik kilometrů od Ágry, směrem k Mathuře. Nejhezčí z celého komplexu Akbarova mauzolea je vstupní brána. Majestátní, se čtyřmi vysokými minarety, je postavena z červeného pískovce a vykládána mramorem. Bílé mramorové desky nad a po stranách vchodu jsou obzvlášť působivé. Stavbu mauzolea započal Akbar sám, ale bylo dokončeno až po jeho smrti Akbarovým synem Jehangirem. Kolem mauzolea je pěkná zahrada, v níž se čile prohánějí opičky. Nezdají se tak dotěrné jako opičky u našeho hotelu.

Itimad-ud-daulah

Na druhé straně řeky je velmi zajímavá památka, nktří jí říkají malý Tádž Mahal, je Itimad-ud-daulah. Malá, celá z bílého mramoru, ve kterém jsou různé vzory buď vytesány, nebo vykládány z různobarevného mramoru. Tomu vykládání se říká pietra dura a vypadá fakt skvěle. V jednom pavilónu, přímo nad řekou sedí řemeslník a tlučením do mramoru vyrábí desky, jež nahradí ty sešlé nebo poničené.

Tádž Mahal

Tádž Mahal, Indie V roce 1629 zemřela manželka indického mogula při porodu čtrnáctého dítěte. Bylo jí 36 let a byla už 17 let vdaná. Než princezna zemřela, poprosila svého chotě, aby jí slíbil čtyři věci: že postaví palác Tádž, že se znovu ožení, že bude laskavý k jejich dětem a že bude chodit k jejímu hrobu pokaždé v den výročí její smrti. Její manžel Šáhdžáhán tím ztratil nejen milovanou ženu, ale i chytrou politickou rádkyni. Podle zpráv pro ni truchlil dva roky (podle jiného vyprávění mu bolestí zbělely vlasy). Splnil slib, že postaví pomník, který by byl hoden památky jeho ženy, něco zcela mimořádného, čemu by se nemohlo rovnat nic na světě. Sotva lze popřít, že se mu to nepodařilo. Arjumand Banu, která je také známa jako Mumtáz Mahal, tak dostala neobyčejný náhrobek, který se označuje zkratkou jejího jména: Tádž Mahal.

Budova se proslavila po celém světě a přitahovala neuvěřitelně mnoho návštěvníků. Silueta známá z nesčetných fotografií se stala symbolem Indie. Tento obraz je prostě s Indií spjat. V různé denní době za různého osvětlení má různé zbarvení a určitě plánujte návštěvu na celý den. Ráno je barva narůžovělá, navečer mléčně bílá a zlatou se stává vždy, když na ni dopadnou měsíční paprsky. Zdá se, že se vznáší mezi nebem a zemí - jeho proporce, jeho symetrické členění, okolní zahrady a zrcadlení ve vodě se spojují v dojem, který vám okamžitě vyrazí dech.

Tádž Mahal, Indie Tádž Mahal postavilo asi 20 000 pracovních sil za dobu 22 let. Říká se, že na architektonickém ztvárnění měli podstatný podíl nějaký Francouz a nějaký Benátčan. Avšak ani jediné jméno stavitelů není známo s jistotou. Vedoucím architektem byl Istad Usa z Íránu, který stavbu navrhl tak, aby symbolizovala krásu a věčnou lásku. Pomník je postaven z mramoru (který bylo nutno dopravit z kamenolomů vzdálených 300 kilometrů), ale rozhodně to není budova celá v bílém. Do povrchu jsou vloženy tisíce drahokamů i polodrahokamů a pro kaligrulícké výzdoby byl použit černý mramor. Cizelované mramorové obklady jsou uměleckými řemeslnými pracemi a vrhají fascinující stíny, vždy podle toho, jak dopadá světlo. Kdysi měl Tádž Mahal stříbrné dveře. Uvnitř bylo zábradlí zlata a přes náhrobek princezny, zřízený přímo nad místem, kde byla zpopelněna, ležel šál posázený perlami. Cenné předměty rozkradli zlodějové a také se pořád pokoušejí vkládané drahokamy vylamovat.

Budova stojí v zahradách a vchází se do ní velkou, překrásnou vstupní bránou. Brána symbolizuje vstup do ráje. Převyšují ji pavilóny završené kupolemi a původně měla vrata ze stříbra, dodatečně pobitá stovkami stříbrných hřebíků. Vrata byla uloupena a v současné době jsou tu místo nich mosazná.

Podle vyprávění si chtěl Šáhdžáhán zřídit pomník z černého mramoru na druhé straně řeky Jamuny. V roce 1658 se prodral k moci jeho syn Aurangzéb a zavřel otce na devět let až do jeho smrti do domácího vězení v pevnosti Agra. Odtamtud mohl Šáhdžáhán vidět Tádž Mahal.

Pro mnoho lidí je dnes Tádž Mahal symbolem Indie a pro svou architektonickou výjimečnost bývá často řazen k sedmi divům světa.

Tento článek byl přečten 20124

Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 356

7.92.1

NOVINKY:
25.8.2004
Nové fotky z naší cesty do Hedvábné stezce - Čína červen 2004

Jsme zpět s mesíční cesty po Číně a je tu pár nových příběhů

10.5.2004
Tak a jsou tu nové příběhy z černé Afriky a jihovýchodní Asie

18.1.2004
Dodělal jsme nový Design, jak jsme sliboval a jako přídavek pár nových příběhů z Jižní Ameriky

13.1.2004
Pracuji na novém Designu

20.10.2003
Našel jsme si konečně čas a přidal jsem pár příběhů z našeho cestování po Asii a Americe

02.08.2003
Nové fotky z naší cesty do černé Afriky - Keňa, která se uskutečnila v červnu a červenci, BIG 5, safari, lidé, příroda, moře (255 fotek)

21.06.2003
Další příběhy z cestování po Indii

02.05.2003
Nové fotky z Maďarska - putování kolem Balatonu, termální lázně Heviz(54)

01.04.2003
Nové příběhy z cestování Indie, Thajsko, Střední Východ, ...

KUCHAŘKA:
Francouské speciality

Indická kuchyně

Pálivá mexická kuchyně

Americký Fast Food

PŘIŠTĚ:
Měsíční putování po Číně, budhistické chrámy, Čínská Zeď, svaté pohoří Wutai, uzbekové a kyrgyjci, přejezd pouští Taklamakan a 7 tisícové vrcholy u hranic s Pákistánem

Půlročním putování po Indických horách, pouštích a památkách

Objevování jihovýchodní Asie, thajské chrámy, indonézské ostrovy a džungle Malajsie