Cestování po světě

Naše stránky jsou pro všechny, co rádi cestují, ať už s báglem na zádech a průvodcem v ruce nebo jen po stránkách knížek a cestopisů. Všem těm přejeme příjemné počtení a zábavu.

USA Buvolí stáda v Badlands a ďáblova hora v Devils Tower (3713)

Indonésie O dracích, kteří žijí na ostrovech Komodo (9235)

Indie Andamanské ostrovy - měsíční život Robinsova a jeho Pátka (11238)

NEJ FOTOGRAFIE

Seznam/Google:

Atlas

NASTAVENÍ
Přidat k oblíbeným  Přidat k oblíbeným

Nastavit tuto stránku jako domovskou  Nastavit jako výchozí

Pro rozlišení 800 * 600.
Poslední aktualizace 25.08.2004

Celkově přečteno článků 848416
 PŘÍBĚHY

Více informací o zemiFotografie z naší cestyJak jsme se sem dostali
SÝRIE

Odkud: Z Bulharska a Rumunska
Kdy: Duben 1999
Jak dlouho: 1 měsíc
Oblast: Sýrie - Bosra

Bosra

Ráno v sedm vyrážíme na Bosru. Nahodili jsme bágly a po pár stech metrech na pěkné silnici je zase shodili. Stopli jsme si dva vojáky, ten větší, hubenější byl podplukovník a ten malý, pěkně tlusťounký se širokým úsměvem byl major. Po odhalení naší národnosti se z nich stali ukecané mašiny. Už je nešlo zastavit. Ptali se na všechno možné, od Škodovek až po jídlo a politickou situaci u nás doma. Hlavním jazykem domlouvání byla angličtina, ale sem tam se blízkla Leňulka a veselé prokládá ruštinou. Díky příjemné debatě nám cesta uběhla rychle a po chvíli už vystupujeme 12 kilometrů před Bosru. Děkujeme za odvoz a dál už pokračujeme autobusem za 5 liber až k amfiteátru.

Bosra, Sýrie První zmínky o Bosře necházíme u egyptských faraónů v polovině 2. tisíciletí př. n. l. Bylo sídlem Nabatejců, obsadila je armáda Alexandra Makedonského a známou se stala hlavně za římského císaře Trajána, který město ustanovil hlavním městem provincie Arabia. Tím se Bosra stala křižovatkou karavan. Po jejich odchodu se propadla mezi provinční městečka, které pozdvihl částečně nástup islámu.

Stěny arabské pevnosti v Bosře byly postaveny Salah al-Adinem, který výborně využil vysokých vnějších stěn amfiteátru, který tak byl „obkroužen“ pevností, která je vystavěna v půlkruhovitém tvaru. Po projití vchodem se ocitneme přímo před arkádami římského amfiteátru. Stěny jsou vysoké 45 m. Potom se už ocitneme v rozlehlém prostranství amfiteátru, který je postaven z černého kamene, který se hojně vyskytuje v okolí města. Hlediště stoupá strmě vzhůru a šest schodišť rozděluje tento prostor na 5 základních a 2 užší boční sektory. Další schodiště jsou až v horní části hlediště. Vertikálně jsou zde 3 části, oddělené podle pohodlnosti a vzdálenosti od jeviště - ta nejlepší, a také nejdražší, místa leží samozřejmě dole. Divadlo dnes patří mezi jedny z největších na světě s počtem sedadel kolem 15000.

Bosra, Sýrie Když se podíváme z jeviště nahoru, musíme pořádně zaklonit hlavu, abychom viděli na vrchol. Přesto je akustika vynikající a právě uzavřený vysoký prostor ji ještě vylepšuje. Oproti poměrně skromné výzdobě hlediště, je úprava protější strany v kontrastu. Stěna se skládá z půlkruhových a pravoúhlých výklenků a výstupků a je ozdobena trojpodlažní kolonádou z korintských sloupů, částečně zrestaurovaných. Vyšší střední sloupy představují symbolické dveře. V amfiteátru se každoročně koná festival hudebníků a tanečníků.

V Bosře rozhodně stojí za shlédnutí ještě zbytky byzantské katedrály sv. Sergeje, Bakcha a Leontia, který byl postaven v letech 512-513, soudě podle řeckého nápisu. Další byzantskou památkou je klášter mnicha Buchejry, rozložený na sever od kostela. Mnich Buchejra byl podle pověsti poustevník, který prý předpověděl Muhammadovi jeho velkou budoucnost.

V arabské době bylo v Bosře postaveno několik mešit a medres. Nejznámější je al-Marbak, kde se prý zastavila na odpočinek velbloudice, která přinesla do Sýrie první korán. Nejstarší však je Omarova mešita, kterou postavili Ummájovci 7. století

Tento článek byl přečten 3059

Jak se vám článek líbil?
0(min) do 10(max)
Kolik čtenářů se vyjádřilo: 9

4.45.6

NOVINKY:
25.8.2004
Nové fotky z naší cesty do Hedvábné stezce - Čína červen 2004

Jsme zpět s mesíční cesty po Číně a je tu pár nových příběhů

10.5.2004
Tak a jsou tu nové příběhy z černé Afriky a jihovýchodní Asie

18.1.2004
Dodělal jsme nový Design, jak jsme sliboval a jako přídavek pár nových příběhů z Jižní Ameriky

13.1.2004
Pracuji na novém Designu

20.10.2003
Našel jsme si konečně čas a přidal jsem pár příběhů z našeho cestování po Asii a Americe

02.08.2003
Nové fotky z naší cesty do černé Afriky - Keňa, která se uskutečnila v červnu a červenci, BIG 5, safari, lidé, příroda, moře (255 fotek)

21.06.2003
Další příběhy z cestování po Indii

02.05.2003
Nové fotky z Maďarska - putování kolem Balatonu, termální lázně Heviz(54)

01.04.2003
Nové příběhy z cestování Indie, Thajsko, Střední Východ, ...

KUCHAŘKA:
Francouské speciality

Indická kuchyně

Pálivá mexická kuchyně

Americký Fast Food

PŘIŠTĚ:
Měsíční putování po Číně, budhistické chrámy, Čínská Zeď, svaté pohoří Wutai, uzbekové a kyrgyjci, přejezd pouští Taklamakan a 7 tisícové vrcholy u hranic s Pákistánem

Půlročním putování po Indických horách, pouštích a památkách

Objevování jihovýchodní Asie, thajské chrámy, indonézské ostrovy a džungle Malajsie